Probleem oplossen

Bij problemen

Mochten er toch problemen ontstaan, probeer ze dan eerst zelf op te lossen. Hieronder vind je een hele boel tips die je daarbij kunnen helpen.

  • Communiceer
    Een, nakend, conflict kan je niet vermijden door te zwijgen. Problemen kunnen pas worden opgelost als ze uitgesproken worden. Duidelijke en vriendelijke communicatie zijn hierbij onontbeerlijk.
  • Luister naar de verzuchtingen en toon begrip
    Mensen met klachten willen in de eerste plaats vooral gehoord worden. Als een buurt(bewoner) een klacht heeft, laat hem die dan ook ventileren. Nadien kan je het proberen te kaderen om vervolgens samen naar een oplossing te zoeken.
  • Vraag tijd
    Soms overvalt een klacht jou, wat als je niet meteen een antwoord weet?  Zeg dan dat je gaat overleggen met je leidingsgroep en koppel nadien terug. Weet dat je niet meteen een antwoord moet bieden. Spreek wel duidelijk af wanneer je zal terugkoppelen en vraag eventueel de contactgegevens.
  • Bij zeer moeilijke/grote problemen
    Soms escaleert een probleem en dan is de redelijkheid ver te zoeken. Dan kan je ook terecht bij jouw koepel of bij je gemeente. Zij kunnen eventueel als tussenpersoon fungeren.