Modeldocumenten

Hier vind je verschillende soorten modeldocumenten i.v.m. het verhuren van een jeugdlokaal. Zoals; huishoudelijk reglement, inventarislijst, aanzet voor een infomap,... 

Infomap

Wanneer je beslist om het lokaal te verhuren is een goede infomap een must. De modeldocumenten die je onderaan deze pagina kan downloaden vormen al een goede basis voor zo'n map. Zorg voor een stevige map en steek de infobladen in plastieken mapjes. Op die manier zal de infomap langer meegaan.

Wat moet zo allemaal in de infomap terecht komen:

  • Contactgegevens: Zo kan men de verhuurverantwoordelijk tijdens het verblijf bereiken
  • Inventaris: Een lijst van alles wat in het lokaal aanwezig is. Huurders kunnen bij het einde van hun verblijf dan overlopen of alles er nog is.
  • Noodnummers: Als er zich een noodsituatie voordoet, moeten huurders zo snel mogelijk de juiste instanties (dokter van wacht, ziekenhuis, brandweer, antigifcentrum…) kunnen bereiken.
  • Grondplan: Maak een plannetje van hoe je lokaal er in originele toestand uitziet. Op die manier weten huurders hoe ze bij de opkuis alles terug op hun plaats moeten zetten.
  • Praktische adressen: Geef een beschrijving van de leuke (bos, speelplein, zwembad…) en interessante (station) plekjes in de buurt.
  • Handleiding: Het kan interessant zijn om te kunnen opzoeken hoe bepaalde (huishoud)apparaten werken.
  • Bevraging: Op die manier kan je bevindingen van huurders verzamelen. Waren ze tevreden over hun verblijf en hebben ze eventueel opmerkingen die het comfort van huurders nog kan verbeteren?

Huishoudelijk reglement

Het huishoudelijk reglement is een aanvullend document bij het contract. Dit omvat extra informatie om een vlot verloop en goed samenleven te bewerkstellingen. Zorg ervoor dat het reglement voor de huurder vlot raadpleegbaar is. Hang het op in de lokalen, geef hen een afgedrukt exemplaar bij het te ondertekenen contract en biedt het aan op je website. Wat je hier juist in zet, kies je eigenlijk zelf. Probeer alles gewoon zo duidelijk mogelijk te omschrijven en zorg ervoor dat dit geen boek wordt, want dan zullen de huurder het zeker niet lezen.

Wat zijn mogelijke relevante onderwerpen?

  • Afval (vb. hoe er gesorteerd wordt)
  • De opkuis (vb. alles moet met nat gekuist worden bij vertrek)
  • Lawaai (vb. vanaf hoe laat moet het buiten stil zijn)
  • Kampvuur (vb. hoe groot mag het kampvuur zijn)
  • Gebruik van materiaal (vb. mogen de tafels buiten of niet)
  • Maximum capaciteit van de verschillende zalen (vb. in een slaapkamer mogen maximum 12 personen slapen)

Hieronder kan je een aanzet voor een huishoudelijk reglement downloaden, pas het aan op maat van de situatie van jouw groep. Nadien stop je het in de infomap.

Verhuurovereenkomsten

Onderaan deze pagina kan je ook de volgende modelovereenkomsten downloaden:

  • Model verhuurovereenkomst 'overnachting in een gebouw'
  • Model verhuurovereenkomst 'overnachtingen in tenten'
  • Model verhuurovereenkomst 'feesten'
  • Model gebruiksovereenkomst 'vaste gebruiker'

Formulier voor eindafrekening van gemaakte kosten

Mochten de kosten voor energie, afval en water niet opgenomen zijn in de verhuurprijs, dan moet je die op het einde van de verhuurperiode nog afrekenen. Hier vind je  een eindafrekeningstool, onderaan de pagina kan je hier een printbare versie van downloaden. Wat handig is om mee te nemen naar het lokaal.

Op de site van CJT vind je hiervan twee voorbeeld sjablonen om de afrekening te maken en het meteen te verrekenen in de reeds betaalde waarborg.

Modeldocumenten