Begroting & Jaarrekening

Het spreekt voor zich dat je een begroting zeer belangrijk is voor een goed financieel beheer. Niet enkel de budgettering van de grote eenmalige kosten (nieuwe ramen, dakisolatie, ...) is belangrijk, ook algemene kosten budgetteren is een must. Dit zijn energiekosten, het werkingsbudget voor de activiteiten, aankoop van knutselmateriaal, een extraatje voor de leidings- of bestuursploeg, enzovoort.

Naast een goeie begroting maak je ook best een jaarafrekening op het einde van het jaar. Daarin ga je na hoeveel alles uiteindelijk gekost heeft. Dat splits je op per soort uitgaven. Op die manier zie je ook of de geplande kosten gelijk zijn aan de reële kosten. Als er overgebudgetteerd of ondergebudgetteerd is, dan kun je er rekening mee houden tijdens de opmaak van de begroting van het komende werkjaar.

Voor vzw’s is een begroting en afrekening een verplichting. Al raden we het af dat een feitelijke vereniging een jeugdlokaal bouwt, een goede financiële planning op korte en lange termijn zijn ook in dat geval van goudwaarde. Denk ook bewust na wanneer je een jaarlijkse begroting opstelt. Voor vzw’s ligt de start en het einde van het boekjaar vast in de statuten, maar je kunt dat gerust aanpassen om het werkbaar te houden. Het is het meest praktische om de begroting op te maken bij de start van het werkjaar.

Hierboven haalden we al enkele basisprincipes aan, waar je misschien al van op de hoogte was. Twijfel je bij sommige vragen of weet je helemaal niet wat het juiste antwoord is? Dan raden we je aan om dat eens te bespreken in de leidingsploeg en samen een antwoord te formuleren. Neem geen overhaaste beslissingen. Bekijk eerst de vijf tips voor een goed financieel beheer voor je begint met plannen te maken over de financiën van jullie lokaal of overhaast aan acties begint.