Eigen acties

Kasacties door de eigen leden zijn een goede manier om een potje bijeen te krijgen. Met wat creativiteit en een dosis originaliteit maak je er meteen een aangename activiteit van.

Probeer aan je financiële acties een pedagogische meerwaarde te koppelen. Als je leden laat meewerken aan een financiële actie is het belangrijk dat je hen van bij het begin inspraak geeft. Denk samen na hoe de actie vorm krijgt en welke stappen je allemaal moet ondernemen om het project tot een goed einde te brengen. Op die manier vergroot de betrokkenheid van je leden en zal iedereen zich ten volle willen inzetten voor de actie.
Maak vooraf duidelijke afspraken over het doel van de actie. Zorg dat iedereen weet waarvoor het verdiende geld gebruikt wordt. Je kunt het bijvoorbeeld investeren in nieuw spelmateriaal, maar je kunt er evengoed mee op kamp gaan of een deel van de verbouwingen aan het lokaal mee bekostigen.

Jouw actie krijgt meer kans op slagen als je met een goed idee op de proppen komt. Probeer creatief te zijn, want zo kun je jouw product sneller aan de man of vrouw brengen. Continuïteit in je actie is ook een belangrijke factor. Als de inwoners van jouw dorp weten dat je groep elk jaar ijstaarten verkoopt rond Kerstmis of ontbijten aflevert voor Vaderdag, kun je een groep vast cliënteel opbouwen. Verschillende mensen zullen op jouw komst zitten wachten.

Jullie zijn ongetwijfeld creatief genoeg om zelf allerlei acties te bedenken. We geven alvast enkele aandachtspunten mee die je helpen een gestroomlijnde actie op poten te zetten.

Doelgroep

Als je een actie opzet, is het belangrijk die af te stemmen op de doelgroep die je wilt bereiken. Een activiteit voor ouders ziet er immers anders uit dan een fuif voor de plaatselijke jeugd.

Concurrentie

Hou bij je acties rekening met concurrentie. Als je bijvoorbeeld een namiddag auto’s wilt wassen, kun je er best voor zorgen dat de prijs die je daarvoor vraagt niet hoger ligt dan wat een professionele carwash aanrekent.
Let zeker ook op dat je niet beticht wordt van oneerlijke concurrentie. Als je groep één keer per jaar auto’s wast, zal daar geen haan naar kraaien. Maar als je natuurlijk elke week of maand je eigen carwash organiseert, kan dat weleens voor problemen zorgen.
Gezien je als jeugdvereniging geen btw betaalt, is het ook niet toegestaan om commerciële handelingen te stellen. Hou je financiële acties dus best beperkt zodat je geen concurrent wordt van plaatselijke handelaars.

Plaats en tijdstip

Plaats en tijdstip zijn twee elementen die je niet uit het oog mag verliezen. Een ouderbal geef je niet in de donkere kelder van het jeugdhuis en paaseieren verkoop je niet in november.

Een bouwproject voorstellen

Zet je een actie op poten specifiek voor de bouw van een lokaal, dan zijn er enkele extra aandachtspunten. Dat is niet altijd even eenvoudig omdat je vaak al een en ander organiseert om de gewone werking te financieren, en je kunt de vrijgevigheid van mensen niet blijven beproeven.

Als je fondsen wilt verzamelen, is het belangrijk om je bouwproject netjes te presenteren. Het is immers de bedoeling dat mensen je steunen, dus hebben ze recht op informatie. Je kunt bijvoorbeeld een maquette maken van het te bouwen lokaal, je kunt een mooi plan uithangen vergezeld van een budgettering, enzovoort.