Sponsoring

Bij sponsoring krijg je financiële, materiële of logistieke steun in ruil voor een tegenprestatie. Die steun kan bestaan uit:

  • een som geld, een waardebon, enz.
  • gratis (bouw)materiaal, een betekenisvolle korting, enz.
  • een gratis plaatsing of levering, expertise, enz.

In de meeste gevallen wordt het bedrijf of de persoon die sponsort vermeld op een affiche of op een sponsorbord in het lokaal. Het is ook mogelijk om sponsors te bedanken met gratis inkomkaarten voor een eetfestijn. Je kunt hen tijdens een evenement ook eens afroepen door de micro of een powerpoint tonen met al hun logo’s, zodat alle aanwezigen horen en zien wie jouw groep financieel steunt.

Overdrijf hier niet in. Als je te veel sponsorinkomsten hebt, kun je btw-plichtig worden. De fiscus beschouwt reclame maken voor bedrijven altijd als een commerciële activiteit.

Spreek zeker goed af met de sponsor tot hoever jullie willen gaan in het leveren van tegenprestaties. Bespreek ook met welke organisaties of bedrijven jullie al dan niet geassocieerd willen worden. Maak daarom zeker de oefening om voor jezelf een ethisch kader af te bakenen. Een stand van een sigarettenmerk op een fuif kan geld in het laatje brengen, maar is niet meteen een goed voorbeeld voor jongeren. Je kunt eventueel inspiratie opdoen bij de sponsorvisie van jouw koepel.

Zorg er altijd voor dat sponsors in de watten gelegd worden. Zij zorgen ervoor dat jouw groep financieel wat sterker staat. Geef hen dan ook een gevoel van waardering. Als sponsors zich tekortgedaan voelen, zullen ze afhaken en dan is het niet eenvoudig om hun sympathie terug te winnen.