Vrije tijd

Waar we school-woonverkeer kunnen typeren als een verplaatsing van punt A naar B, is mobiliteit van jongeren in de vrije tijd veel complexer! Gerekend in aantal afgelegde kilometers verplaatsen jongeren zich trouwens veel meer om zich te ontspannen, te winkelen, sociale contacten te leggen, ...

Hoewel de meeste studies zich richten op het school-woonverkeer, gebeuren er meer ongevallen tijdens de andere verplaatsingen van kinderen en jongeren, namelijk ongeveer 70% van de ongevallen. Meer beleidsaandacht voor het vrijetijdsverkeer van kinderen en jongeren is dus geen luxe!

Je bent jong en actief. Je wil allerlei dingen doen. Daarom moet je je dikwijls verplaatsen. Maar soms fiets je ook zomaar rond ...

Jongerenmobiliteit

Bestaat er zoiets als jongerenmobiliteit? Kinderen en jongeren gedragen zich inderdaad anders in het verkeer dan volwassenen.

Hun activiteiten vragen verplaatsingen en zeker kinderen moeten dat nog leren. Voor kinderen is mobiliteit vooral gekoppeld aan spelen, rondkijken en -hangen. De straat is een 'verblijfplaats'.

Naarmate men ouder wordt, breidt ook de actieradius zich uit en worden bestemmingen relevanter. Jonge kinderen zijn nog sterk gericht op de eigen buurt of de straat. Oudere kinderen en vooral jongens streven naar een grotere bewegingsvrijheid. Ze gaan zich meer op plaatsen richten waar ze zichzelf kunnen zijn. De stad, winkelcentra, café, jeugdhuis, festivals, ... zijn plaatsen waar zij hun eigen identiteit kunnen vormen. Om die nieuwe locaties te bereiken is doelgerichte mobiliteit nodig. (Je neemt bijvoorbeeld de bus om naar de stad te gaan of de trein om naar een festival te gaan.)

Vervoerswijze

De vervoerswijze is een complexe zaak omdat kinderen en jongeren zich niet altijd autonoom mogen, kunnen of durven te verplaatsen. Op de straten en pleinen kunnen ze geconfronteerd worden met risico's (zoals verkeersonveiligheid en sociale onveiligheid) en ouders proberen die risico's, maar ook de groei in onafhankelijkheid, in de hand te houden.

De fiets (en skates, bromfiets, ...) leent zich vlot voor sociale contacten met leeftijdsgenoten.

De bus is voor jongeren interessant voor autonome langere afstanden.

De auto is vooral praktisch inzetbaar over grotere afstanden. In die situaties waar het hen goed uitkomt kiezen kinderen ook voor de comfortabele auto.
Zelfstandige mobiliteit heeft dus verschillende aspecten: verkeersveiligheid, sociale veiligheid, milieuvriendelijke vervoerswijzen, onafhankelijkheid en zelfstandigheid.