Actieterreinen

Als jeugdwerkorganisatie kan je een aantal concrete acties ondernemen om de omgeving van en de route naar je jeugdlokaal verkeersveiliger te maken. Maar heel wat initiatieven kan je echter niet alleen bolwerken, of ze komen gewoon beter tot hun recht wanneer ze ruimer gedragen zijn.

Je kan kiezen voor heel beperkte acties binnen je eigen organisatie of voor ruimer gedragen initiatieven die veel kinderen en jongeren ten goede komen.

A: De omgeving van je jeugdlokaal aanpakken binnen je eigen organisatie

Je kan binnen je groep of jeugdhuis acties uitwerken die de verkeersveiligheid in de omgeving van je jeugdlokaal (en op de meest gebruikte routes ernaar) ten goede komen. Zorg voor een bewaakte oversteek. Plaats hekken als scheiding tussen straat en terrein. Organiseer een fietspool, enzovoort.

B: De omgeving van alle jeugdlokalen in de gemeente aanpakken binnen een werkgroep van de jeugdraad

Je kan naar de jeugdraad en/of jeugdconsulent stappen met de suggestie om in de gemeente te werken aan een grotere verkeersveiligheid in de omgeving van alle jeugdlokalen.

C: Diverse routes aanpakken binnen je eigen organisatie

Je kan binnen je groep of jeugdhuis niet enkel werk maken van een verkeersveiligere omgeving van je jeugdlokaal, maar ook stappen ondernemen om diverse routes van je jeugdlokaal naar het speelbos, het skatepark, het speelplein, het zwembad, ... verkeersveiliger te maken.

D: Binnen de jeugdraad en/of jeugddienst je gemeente verkeersveiliger maken voor kinderen en jongeren

Binnen de schoot van de jeugdraad en/of jeugddienst kan je het nog groter aanpakken. Kinderen en jongeren zouden zich in hun vrije tijd veilig en zelfstandig moeten kunnen verplaatsen. Waarom niet ijveren voor een zebrapad over de drukke baan waarlangs een speelpleintje ligt? Of kan er met De Lijn niet onderhandeld worden om een bushalte voor het zwembad te plaatsen? Werd er ooit al eens gedacht om een stadsplan op te stellen met aanduiding van de plaatsen waar kinderen en jongeren in hun vrije tijd komen? Kunnen op dit plan de verkeersonveilige situaties dan niet in kaart gebracht worden? En waarom niet meteen alternatieve én veilige routes voorzien?

Meerdere mogelijkheden

Deze opdeling in vier actiegebieden is natuurlijk theoretisch. Je beperkt je best niet tot één actiegebied. In de praktijk lopen ze door elkaar. Een advies van de jeugdraad aan de gemeente over bijvoorbeeld een verkeersdrempel ter hoogte van de jeugdlokalen, krijgt wellicht sneller een positief antwoord dan diezelfde vraag vanuit één organisatie.

Andersom is het niet aan de jeugdraadvoorzitter om met de ouders van de leden van jouw organisatie afspraken te maken over carpoolen of parkeren voor het lokaal. Ieder zijn rol, ieder zijn taak ...