Inventarisatie

Een eerste stap om problemen aan te pakken, is zicht krijgen op:

  • de verplaatsingswijze van de kinderen, jongeren en leiding van je organisatie.
  • de knelpunten in de vervoersregeling, in de omgeving van de jeugdlokalen, op de routes naar de jeugdlokalen, maar ook naar de favoriete speelplekken (jeugdlokaal-speelbos, jeugdhuis-skatepark, ...), als je dat wenst.

Inventarisatie van de verplaatsingswijzen

Met een eenvoudig systeem van handopsteken krijg je zicht op de verplaatsingswijze. Iemand vult op een fiche (zie voorbeeld) in hoeveel mensen er zich te voet, met de fiets, met de bus, ... verplaatsen.

Als je de gegevens van iedereen hebt samengeteld, krijg je een volledig overzicht van de verplaatsingswijzen.

Eventueel moet je dit in elk seizoen eens hernemen. In de lente neemt men al eens sneller de fiets dan de auto ...

Inventarisatie van de knelpunten

Er zijn heel wat manieren te bedenken om een goed zicht te krijgen op een aantal knelpunten. We geven je er enkele mee:

  • Knelpunten inventariseren kan je doen via een enquête of een groepsgesprek. Je vraagt, afhankelijk van de leeftijd, de kinderen, jongeren en/of ouders op een bijgevoegd plannetje van de omgeving de belangrijkste knelpunten aan te duiden in de directe omgeving van de jeugdlokalen, de route ernaar en naar 'andere' favoriete plekken (bos, sporthal, …). Welk probleem ervaren zij of hun kind(eren) daar? Dat kan zijn: veel en druk verkeer, geen voetgangers- of fietsvoorzieningen, een gevaarlijke oversteek, onvoldoende verlichting, ...
  • Je kan ook met een groep kinderen de meest gebruikte parcours afstappen of fietsen en zo proefondervindelijk knelpunten vaststellen.
  • Heb je minder tijd beschikbaar en de kinderen zijn al wat ouder dan kan je gewoon een stadsplan erbij nemen. De leiding kan met de kinderen/jongeren op een kaart aanduiden waar zij knelpunten ervaren en ze bespreken.
  • Je kan aan de hand van een checklist (zie voorbeeld) ook vragen naar knelpunten in de vervoersregeling.

Als je het te omslachtig vindt om iedereen te bevragen, kan je ook een werkgroep samenstellen waar leiding, kinderen, jongeren en ouders vertegenwoordigd zijn. Het is dan de werkgroep die knelpunten probeert te inventariseren.

Het vraagt wel wat werk om alles te inventariseren en overzichtelijk te presenteren. Maar dat werk zal vruchten afwerpen. Stel de resultaten van je inventarisatie voor op een overzichtsplan. Probeer hierbij een onderscheid te maken tussen:

  • knelpunten in de directe omgeving van de jeugdlokalen,
  • knelpunten op de routes naar de jeugdlokalen (of bij uitbreiding van jeugdlokalen naar speelplekken).

Dat onderscheid is van belang bij het uitwerken van je acties. Hieronder geven we je een aantal richtvraagjes mee.

Gesignaleerde knelpunten in de omgeving van de jeugdlokalen

Bespreek de belangrijkste knelpunten per verplaatsingswijze (voetgangers, fietsers, auto's, bus, eventueel tram/metro) en duid ze aan op een omgevingsplan.

Voetgangers

  • Is het veilig voor de voetgangers in de directe omgeving?
  • Is het oversteken er gevaarlijk? Zo ja, waar en waarom?
  • Zijn de trottoirs ruim genoeg en comfortabel? Zoniet, waar?

Fietsers

  • Is het veilig voor de fietsers in de directe omgeving?
  • Is het oversteken er gevaarlijk? Zo ja, waar en waarom?
  • Is het fietsen er veilig en comfortabel? Zoniet, waar en waarom?

Auto's

  • Zijn de snelheden van het autoverkeer aanvaardbaar? Zoniet, waarom?
  • Zijn er knelpunten in het parkeer- en stationeergedrag die leiden tot verkeersonveiligheid?

Bus, tram of metro

(Vragen over bus, tram of metro enkel behandelen indien aanwezig en er een halte is in de directe nabijheid van de jeugdlokalen).

  • Is de halteplaats optimaal gelegen? Zoniet, formuleer dan het probleem.
  • Is de halteplaats veilig bereikbaar? Zoniet, formuleer dan het probleem.
  • Is de uurregeling voldoende aangepast? Zoniet, formuleer dan het probleem.

Gesignaleerde knelpunten op de routes naar de jeugdlokalen

In het vorige vragenlijstje kwam de directe omgeving van het jeugdlokaal aan bod. Hier verruimen we onze blik naar de ruimere omgeving. Bespreek de belangrijkste verkeersknelpunten op de routes naar de jeugdlokalen. Bekijk de verschillende routes vanuit elk standpunt (voetganger, fietser, ...).
Vooraleer je alle routes bespreekt baken je best je werkterrein af.

Neem een kaartje van je gemeente en trek een cirkel rond je jeugdlokaal van het gebied dat je wil aanpakken.

Overdrijf hierbij niet, tijd kan een goede norm zijn:

  • jongeren vanaf 10 jaar kunnen in een kwartier 750 m tot 1 km stappen,
  • diezelfde jongeren fietsen in een kwartier ongeveer 3 à 4 km.

Stip meteen ook andere belangrijke 'ankerplaatsen' voor jongeren (jeugdhuis, sporthal, skatepark, speelplein, scholen, ...) op het kaartje aan.

Voetgangers

  • Zijn de jeugdlokalen veilig en comfortabel te voet bereikbaar?
  • Zijn er gevaarlijke oversteekplaatsen op de belangrijkste routes naar de jeugdlokalen?
  • Zijn de trottoirs ruim genoeg en comfortabel genoeg op weg naar de jeugdlokalen?
  • Is het traject voldoende verlicht?
  • Zijn kortere routes wenselijk, mogelijk?

Fietsers

  • Zijn de jeugdlokalen veilig en comfortabel bereikbaar met de fiets?
  • Zijn er gevaarlijke oversteekplaatsen op de belangrijkste routes naar de jeugdlokalen?
  • Zijn de fietsvoorzieningen ruim genoeg en comfortabel genoeg op weg naar de jeugdlokalen?
  • Is het traject voldoende verlicht?
  • Zijn kortere routes wenselijk, mogelijk?

Openbaar vervoer (bus, tram, metro, trein)

  • Is de halteplaats veilig bereikbaar vanuit de jeugdlokalen? Zoniet, formuleer dan het probleem.

Je kan bovenstaande vragenlijst ook hanteren bij de analyse van knelpunten op de routes naar favoriete 'speelplekken'.