Taakverdeling

Ieder heeft zijn rol. Samenwerken en 'medestanders' zoeken is de allereerste stap op weg naar een geslaagd project.

Initiatieven die verkeersveiligheid en duurzame verplaatsingen bevorderen, zullen meer succes hebben, beter aanvaard en opgevolgd worden als je er de juiste mensen bij betrekt en ze samen met andere partners uitwerkt. Je moet niet enkel de kinderen en jongeren bereiken met je boodschap of acties, maar ook ouders, alle leiders en leidsters, bestuursleden, politie, enzovoort.

Als je bijvoorbeeld een speelstraat wilt organiseren, moet je de medewerking verkrijgen van gemeente en politie.

Wil je een autovrije themadag organiseren, dan moet je een werkgroep samenstellen met mensen die elk een specifieke taak op zich nemen.
We splitsten dit blokje op in twee grote clusters: inbreng van personen binnen de ruime organisatie, en inbreng van van personen of instanties buiten de organisatie.

Interne medewerkers

Leiders, leidsters of bestuursleden

  • Zich veilig en milieuvriendelijk verplaatsen en in hun rijgedrag aandacht hebben voor zwakke weggebruikers.
  • Initiatief nemen om projecten en acties uit te werken.
  • Contacten leggen en onderhouden met externen (buurtbewoners, gemeente, politie, ...).
  • Kinderen, jongeren en hun ouders sensibiliseren (speels en ludiek mag ook!).
  • De regelgeving 'groepsleiders' en/of 'gemachtigd opzichter' kennen en toepassen.
  • Een groep voetgangers of fietsers begeleiden.
  • Knelpunten inventariseren en signaleren aan gemeente/politie.
  • De organisatie vertegenwoordigen en in overleggroepen of raden een inbreng doen, ook over het thema verkeer en mobiliteit.
  • ...

Kinderen en jongeren

  • Zich veilig en milieuvriendelijk verplaatsen.
  • Knelpunten opsporen en aangeven.
  • Actief meewerken aan initiatieven.
  • Ouders aanzetten tot een veiliger en milieuvriendelijker gedrag.
  • ...

Laat zeker ook de stem van de kinderen en jongeren horen en betrek ze zoveel mogelijk bij je initiatieven. Kinderen en jongeren spreken dan misschien niet systematisch en spontaan over verkeer of mobiliteit, ze hebben er in elk geval een mening over (als je het hen vraagt)! Ze hebben vaak een andere kijk op de zaak. Kinderen beleven het verkeer ook anders dan volwassenen. Bij een onderzoek naar knelpunten in de omgeving bijvoorbeeld kunnen zij elementen aanbrengen waar 'volwassenen' geen oog voor hebben.

Ouders

  • Zich veilig en milieuvriendelijk verplaatsen en tijdens het rijden aandacht hebben voor zwakke weggebruikers.
  • Knelpunten signaleren aan de leiding en/of gemeente/politie.
  • Initiatieven ondersteunen.
  • Initiatieven mee uitwerken.
  • ...

Externe medewerkers

Niet alleen binnen, maar ook buiten de organisatie zijn er mensen en instanties met wie je kan samenwerken en die je initiatieven kunnen steunen.
Door samen te werken met anderen kan je ideeën, maar misschien ook middelen en inzet met elkaar delen.

Gemeente

  • Het uitwerken van initiatieven ondersteunen.
  • Vergunningen afleveren (bijvoorbeeld voor een speelstraat).
  • Initiatieven financiële ondersteuning (bijvoorbeeld bij de aankoop van spelmateriaal over verkeer, het verzekeren van begeleiders van een fietspool, het aankopen van hesjes en helmen, …).
  • Wegen herinrichten, signalisatie aanbrengen, ...
  • Overleg en samenwerking stimuleren of opzetten (bijvoorbeeld tussen jeugddienst, mobiliteitsdienst, dienst ruimtelijke ordening, ...).
  • Aandacht voor jeugd (en andere kwetsbare groepen) in de ruimtelijke en verkeersplanning hebben.
  • ...

Politie

  • Toezicht houden op oversteekplaatsen van en naar de lokalen of bij activiteiten.
  • Bepaalde initiatieven begeleiden (bijvoorbeeld een fietsuitstap, een prikactie, ...).
  • Advies geven om een veiliger vervoersregeling te bekomen.
  • Informatie over de uitrusting van fietsen geven.
  • ...

Buurtbewoners

  • Begrip tonen als er een autovrije dag of speelstraat in de straat wordt georganiseerd.
  • Samenwerken: samen een onderzoek instellen, knelpunten inventariseren, acties opzetten, ...
  • Verkeersveilig gedrag tegenover kinderen vertonen.
  • ...