Kostenraming

Aan een jeugdlokaal (ver)bouwen hangt een stevig kostenplaatje. Een degelijke kostenraming is daarom onontbeerlijk.
Pols al even bij een architect wat je eerste plannen zo allemaal zullen kosten. Probeer ook de kostprijs van verschillende bouwopties te verkrijgen. Zo kun je een betere keuze maken.

  • Welke materialen zul je gebruiken? Hoeveel kost dat?
  • Welke werken kun je zelf uitvoeren? Welke werken laat je beter door vakmensen doen? Hoeveel vragen ze?

De verschillende conceptmogelijkheden worden uitgetekend (telkens met prijsschatting).
Hier vind je meer informatie over bouwmaterialen, met grootteordes van kostprijzen.

Opmaak kostenraming

Een architect kan een grote rol spelen bij het opmaken van de kostenraming. Meer zelfs: het is zijn/haar taak. Hij of zij baseert zich op de meest recente tarieven op de markt.
De architect maakt een aanbestedingsdossier op waarin alle noodzakelijke informatie staat om bij verschillende aannemers offertes op te vragen. Het omvat de lastenboeken, de detailtekeningen en wanneer nodig een meetstaat.

De architect kan je helpen bij de keuze van de aannemers, bij het interpreteren van offertes en achteraf bij het bekijken van de aannemersfacturen.

Het eerste contact met een architect is meestal vrijblijvend en gratis. Sommige architecten rekenen een uurloon aan, andere een vast tarief. Stel hierover vragen als iets niet duidelijk is en maak met de architect goede afspraken over de kosten die hij of zij zelf zal aanrekenen.
In het ideale geval kun je een beroep doen op een architect uit je omgeving die je gratis uit de nood wil helpen. Misschien strik je wel een architect-jeugdwerker in je bouwcomité! Je eerste plannen kun je eventueel wel laten tekenen door studenten architectuur of bouwkundig tekenen. Pols eens bij zo’n school of bij vrienden die zoiets studeren wat er mogelijk is. Let op: studenten kunnen ideeën geven, maar ze kunnen niet de verantwoordelijkheid nemen die een architect neemt.

Als je toch gewoon met een (onbekende) architect werkt, is het wel goed om te weten wat je hier financieel voor moet voorzien.

Tot 2003 was het ereloon van de architect minstens 7% van de totale aannemerskosten voor nieuwbouw en 12% voor renovatie. Ondertussen is die minimumregel afgeschaft en zijn architecten volledig vrij om hun ereloon te bepalen.

In plaats van te werken met een percentage is het doorgaans interessanter om te werken met een forfaitair bedrag. Als je nadien het budget verkleint of vergroot zonder dat dat gevolgen heeft voor de architect (bv. duurdere beglazing dan aanvankelijk voorzien) blijft het ereloon toch hetzelfde.

Hoewel je kunt rekenen op de deskundige hulp van een architect is het niet slecht om zelf ook zeer alert de kostenraming op te maken en op te volgen. Zo ben je zeker dat je geen ‘kat in een zak koopt’.

Je kunt ook altijd zelf offertes aanvragen bij verschillende firma’s. Vaak heb je offertes nodig om subsidies te kunnen aanvragen in de gemeente. Als je zelf offertes aanvraagt, wees dan extra op je hoede voor aannemers die veel onwetendheid en geld in jullie ruiken én hou zeker de kwaliteit van de aannemer in het oog.

Op verschillende bouwwebsites of op sites van banken kun je simulators vinden om de kosten van je project te ramen. Ook vind je er overzichten met richtprijzen van materialen per m² of van uit te voeren werken.

Let wel op met prijzensimulators, richtprijzen en mondelinge prijsopgaven. Het geeft geen garantie over de kostprijs, het is enkel richtinggevend. Maak goede afspraken met de architect en andere vaklui. Vraag offertes op papier en bespreek die uitgebreid met je architect.

Let er bij prijzen ook op of de btw inbegrepen is. In de bouwwereld zijn prijzen zonder btw gebruikelijk, dan moet je die er zelf nog bij rekenen.

Prijzen van doe-het-zelfwinkels (Gamma, Brico) zijn normaal gezien wel inclusief btw. Materiaalprijzen zijn soms alleen voor het materiaal, soms is levering en plaatsing inbegrepen.

Voorbeeldformulier opmaak kostenraming

Wij bieden je alvast een voorbeeldformulier aan waarmee je je eigen kostenraming kunt maken na het opvragen van de nodige offertes. Als een architect je helpt bij de kostenraming kun je het formulier gebruiken om te checken of de architect niets vergeten is. Weet dat de architect sowieso geen volledige raming zal maken. Zaken waar hij of zij geen rekening mee kan of zal houden, zijn bijvoorbeeld de eventuele aankoop van grond of een gebouw, afwerkingskosten, kosten van eventuele andere adviseurs (zeker als je gedeeltelijk met vrijwilligers werkt, is hierover soms een verwarde communicatie), kosten voor nutsvoorzieningen, los of vast meubilair, buitenaanleg (voorzie dat mee in het budget, anders schiet dat er vaak over).

Meestal zal de architect in de raming wel een aantal verwijzingen zetten naar punten die nog niet ingerekend zijn. Bij een woning of kantoor is dat vaak net iets gemakkelijker of meer voor de hand liggend dan voor jeugdlokalen.

Bij de opmaak van die kostenraming zul je continu overwegingen moeten maken. Welke materialen zul je gebruiken en hoeveel kosten die? Doe je het zelf, of stap je naar een vakman? Welke vakman kies je? Kies je voor de goedkoopste oplossing of voor de degelijkste?
Gebruik de brochure ‘De Steenworp’ om je overwegingen te maken. Laat dat niet alleen over aan de architect, maar maak tijd om met je bouwcomité alle overwegingen in acht te nemen. Eventueel kun je de architect voor deskundig advies uitnodigen op een vergadering.

We raden je sterk aan om sowieso minstens 5% (of zelfs 10%) extra te rekenen op de geschatte kostprijs van het hele (ver)bouwproject. Wellicht kom je nog onvoorziene zaken tegen die de kosten omhoog jagen. Neem dat percentage ook op in je kostenraming.

Opgelet! Neem consequent de btw wel of niet op in de prijzen. Als je ze niet mee opneemt, vul je onder één post alle btw samen in. Op aankopen (doe-het-zelfhandel), diensten (ereloon architect, ingenieur...) en nieuwbouw betaal je 21% btw. Dat is belangrijk bij de keuze of je sommige zaken al dan niet zelf uitvoert of niet. Een bijkomend voordeel bij het werken met een aannemer is dat de verantwoordelijkheid bij hem ligt.

Om een idee te krijgen...

Als je een gebouw bouwt of verbouwt, is het nuttig om te weten hoe groot het aandeel is van de verschillende werken in het kostenplaatje. Met je eigen kostenraming of de kostenraming van de architect krijg je een zeer gedetailleerd beeld. Misschien heb je hier niet vanaf het begin een zicht op. Daarom geven we je met de onderstaande percentages alvast een ruw idee.

Minimum- en maximumkosten schatten

Normaal gezien maakte je al een programma van eisen. Dat is de lijst van zaken die jullie graag in jullie nieuw te (ver)bouwen jeugdlokaal gezien hadden.

Omdat aan alles een stevig kostenplaatje hangt, moet je ook ergens bespreekbaar maken welke dingen eventueel gereduceerd of zelfs geschrapt mogen worden.

Bepaal welke dingen onvoorwaardelijk in de nieuwbouw/verbouwing opgenomen moeten worden en welke dingen eventueel mogen wegvallen. Zorg dat je zowel je leidings- of bestuursploeg als het bouwcomité in die keuze van minimum- en maximumeisen betrekt.

Maak eventueel twee kostenramingen: eentje met de minimumvereisten en eentje met de maximumvereisten.